SAMOLOT
PZL AN 2 "Andromeda"
wycofany z eksploatacji w maju 2011
Samolot PZL An-2 (SP- ANL) został wyprodukowany w zakładach WSK- Mielec w 1973 roku.
W tym samym roku ten egzemplarz został ufundowany przez ówczesny Urząd Wojewódzki
w Białymstoku Aeroklubowi Białostockiemu. W wyniku konkursu A.B. i
"Gazety Białostockiej" samolotowi nadano nazwę "Andromeda". Przez już
ponad trzydzieści lat służy on nieprzerwanie białostockiej sekcji
spadochronowej. W tym okresie wielokrotnie przechodził zmiany
malowania, opłutnienia i wymiany silnika. Samolot jest w wersji
desantowej (zamontowane liny pokładowe)
i równocześnie może służyć jako salonka (miękkie fotele,
wewnętrzne obicia). Samolotem latamy na wysokość 3000- 3500
metrów, w czasie od 30 do 50 minut (w zależności od
warunków klimatycznych, ilości paliwa itp.)
PZL 104 "Wilga"
Samoloty
typu "Wilga" są używane w Aeroklubie Białostockim od 1970 roku. Od tej
pory przez klub przewinęło się kilka egzemplarzy, obecnie używane są
SP- ECN (w wersji do skoków spadochronowych) i SP- AGG. Tym
typem samolotu, zabierającego trzech skoczków latamy do
wysokości 2000 metrów, najczęściej jednak są wykonywane skoki
niskie do 1200 m.
SZD- 9 "Bocian"
"Bocian" to jedyny typ szybowca w Polsce z którego można wykonywać skoki spadochronowe.
W A.B. używamy do skoków egzemplarza o nr SP- 2803.
PZL AN 2
Samolot PZL An-2 (SP- FYX) został wyprodukowany w zakładach WSK- Mielec w 1985 roku.
W okresie eksploatacji wielokrotnie przechodził zmiany malowania, opłutnienia i wymiany silnika.
Samolot jest w wersji desantowej (zamontowane liny pokładowe). Do Aeroklubu Białostockiego samolot trafił w 2010,
a pierwsze skoki wykonano z niego w czerwcu 2011. Samolotem latamy na wysokość 3000- 3500 metrów, w czasie od 30 do 40 minut
(w zależności od warunków klimatycznych, ilości paliwa itp.)
PZL- 101 GAWRON
Samolot PZL 101 Gawron (SP- KZB) został wyprodukowany w zakładach WSK- Mielec w 197? roku.
W Aeroklubie Białostockim był wykorzystywany do holowania szybowców i skoków spadochronowych,
aż do końca lat 90- tych (1997?-1998?). Następnych kilkanaście lat Gawron był magazynowany
w aeroklubowym hangarze. W 2010 roku nastąpiła jago reaktywacjia, po odpowiednim remoncie i
umieszczeniu samolotu w klasie SPECAL pononie służy skoczkom i pilotom.
Cessna T207A
Cessna 2007 (F-GFDE) początkowo służyła członkom klubu spadochronowego na lotnisku Metz-Frescaty.
Problemy finansowe zmusiły jednak spadochroniarzy do sprzedania samolotu.
Zainteresowała się nim straż pożarna z Pyrénées-Orientales, która szukała następcy Cessny 172.
Strażacy wykonujący dotychczas loty patrolowe potrzebowali samolotu, z pokładu którego będzie
można wykonywać fotografie zagrożonych terenów z możliwością ich bezpośredniego przekazu.
W samolocie dokonano wielu zmian, unowocześniono jego wyposażenie, wykonano otwór w dolnej
części kadłuba oraz instalację do montażu kamer i aparatów fotograficznych.
Obsługiwało go pięciu strażaków. Cessna wylatała w służbie 4000 godzin.
Do prywatnego właściciela w Białymstoku trafiła w 2011 roku,
sporadycznie udało się zrobić w tym czasie kilka testowych wylotów spadochronowych.
Sezon 2013 przelatała ze skoczami w szkole spadochronowej "Omega" na lotnisku w Grądach,
natomiast w 2014 roku została zakupiona przez Aeroklub Białostocki.
Cessna na pokład zabiera do 6 skoczków, operację start- lądowanie na
wysokość 4000 m (w zależności od warunków) osiąga w około 30 minut,
zużywając przy tym ok. 45 litrów paliwa. Do wykonanie takiej operacji
samolot potrzebuje drogi startowej utwardzonej min. 700 m.
W Białymstoku używana jest do szkolenia SL, AFF, skoków w tandemie i innych. Używa znaków rejestracyjnych SP-ADE.
|