* Dwupłatowiec (biplane)- jedna czasza za drugą
* Banan (side-by-side)- jedna czasza obok drugiej
* Wariat (downplane)- obie czasze nurkują do ziemi, skoczek pomiędzy nimi
* Holowanie paczki
* Splątanie czasz
DWUPŁATOWIEC
AWARIA:
* Lecisz na dwu czaszach. Obie czasze lecą w tym samym kierunku, jedna za drugą. Z przodu ustawia się spadochron główny, z tyłu zapasowy
* Konfiguracja stabilna i łatwa w pilotażu
POSTĘPOWANIE:
* Nie odhamowywuj uchwytów sterowniczych spadochronu tylnego
* Steruj linkami sterowniczymi przedniego spadochronu nie robiąc gwałtownych manewrów, ruchów
* Nie wypinaj czaszy głównej, może spowodować to splątanie obu czasz
* Zlokalizuj bezpieczne miejsce lądowania i ustaw się pod wiatr
* Lecisz z bardzo małą prędkością opadania, nie ma potrzeby zahamowywania spadochronu do lądowania
* Ląduj w takiej konfiguracji
Dwupłatowiec
BANAN
AWARIA:
* Lecisz na dwu czaszach. Obie czasze lecą w tym samym kierunku, jedna obok drugiej
* Konfiguracja mniej stabilna od dwupłatowca i trudniejsza w pilotażu
POSTĘPOWANIE:
* Steruj dominującym (najczęściej większym) spadochronem
* Możesz sterować uchwytami sterowniczymi lub taśmami nośnymi- decyzja należy do ciebie. Zdania ekspertów na ten temat są podzielone
* Jeżeli zdecydujesz się na uchwyty sterownicze to tylko jednego (dominującego) spadochronu
* Steruj delikatnymi ruchami sterówek
* Pilnuj, aby spadochrony nie zmieniły konfiguracji, mogą do tego dążyć
* Jeżeli czasze nie są stabilne i nie są splątane, możesz wypiąć czaszę główną
* Przed wypięciem (jeżeli wysokość pozwala) rozepnij RSL, LOR lub podobny
* Jeżeli masz kontrole kierunku nad czaszami i czasz zachowują się stabilnie, powinieneś lecieć w takiej konfiguracji, sterując bardzo delikatnie i z rozwagą linkami sterowniczymi lub taśmami nośnymi spadochronu dominującego
* Pilnuj, aby spadochrony nie zmieniły konfiguracji, możesz temu zapobiec pracując tylnymi taśmami obu spadochronów
Banan
WARIAT
AWARIA:
* Lecisz na dwu czaszach. Obie czasze lecą w kierunku do ziemi
POSTĘPOWANIE:
* W tej konfiguracji prędkość pionowa jest bardzo duża i uniemożliwia bezpieczne lądowanie
* Wypnij czaszę główną i otwórz spadochron zapasowy
* Jeżeli wysokość pozwala, rozepnij wcześniej RSL, SKY HOOK lub podobny
Wariat
HOLOWANIE PACZKI
AWARIA:
* Jeden spadochron w pełni otwarty i sterowny, osłona z czaszą wewnątrz drugiego jest holowana
POSTĘPOWANIE:
* Nie staraj się ściągnąć osłony do siebie
* Nie zaleca się holowania osłony do ziemi (jest ryzyko, że spadochron przed lądowaniem wyjdzie z osłony i przejdzie do wariata)
* Jeżeli masz otwarty spadochron główny i holujesz osłonę wraz z czaszą spadochronu zapasowego, możesz przyśpieszyć jego otwarcie, poprzez "szarpanie" taśm, w celu uwolnienia czaszy z osłony- po otwarciu postępuj w zależności od konfiguracji
* Jeżeli masz otwarty spadochron zapasowy i holujesz osłonę wraz z czaszą spadochronu głównego (jeżeli wysokość pozwala, wcześniej rozłącz RSL lub podobmy) wypnij czaszę główną
SPLĄTANIE CZASZ
AWARIA:
* Nastąpiło splątanie spadochronu głównego i zapasowego
POSTĘPOWANIE:
* Zdecydowanie najgorszy scenariusz jaki może się wydarzyć
* Im większa wysokość, tym twoje szanse są większe na wyklarowanie sytuacji
* Wypięcie spadochronu głównego powinno być ostatecznością
* Nie ma jednego scenariusza na postępowanie w tej sytuacji, konfiguracji może być wiele i mogą dynamicznie się zmieniać
* Jeżeli nic nie pomogło możesz spróbować wypiąć czaszę główną
Szkolenie
klasyczne metodą
Static Line na spadochronach
szybujących. Aby samodzielnie
wyskakiwać z samolotu,
oferujemy 3 skoki na linę
desantową z wysokości 1500 m. Dalszy
ciąg artykułu...
Nasz
klub stwarza doskonałe
warunki do doskonalenia swoich
umiejętności w skokach
spadochronowych. Umożliwiamy
zdobycie licencji i świadectw
kwalifikacji wymaganych
przez F.A.I. i U.L.C Dalszy
ciąg artykułu...
AFF
jest to najlepsza
i najbardziej efektywna nauka
swobodnego spadania. Po
ukończeniu kursu, skoczek
jest przygotowany i ma
możliwość wykonywania
samodzielnych skoków. Dalszy
ciąg artykułu...