* Przypadkowe otwarcie- pilocik w samolocie
* Slajder w połowie linek
* Przejście linek nad czaszą - "kalafior"
* Rozdarcie czaszy lub pęknięcie linek
* Zerwanie lub odhamowanie linki sterowniczej
* Spadochron nie daje się odhamować
* Supły na linkach
* Pilocik w linkach
* Skręcenie linek
* Skrajne komory zamknięte
SLAJDER W POŁOWIE LINEK
AWARIA:
* podczas procesu otwarcia spadochronu slajder zatrzymał się w połowie linek
POSTĘPOWANIE:
* chwyć uchwyty sterownicze i symetrycznie nimi "zapompuj" tj. ciągnij uchwytu w dół, następnie odpuść je i powtórz tą czynność kilka razy, do momentu ściągnięcia slajdera
* możesz też spróbować ściągnąć obie tylne taśmy nośne
* jeśli pompowanie i ściąganie taśm nie skutkuje a slajder pozostaje wysoko na linkach, wyczep czaszę główną i otwórz spadochron zapasowy.
KALAFIOR- PRZERZUCENIE LINEK NOŚNYCH PRZEZ CZASZĘ
AWARIA:
* po otwarciu spadochronu jedna lub kilka linek przechodzi przez czaszę i powoduje jej deformację (najczęściej są to linki sterownicze)
POSTĘPOWANIE:
* jeśli czasza ma duże obroty natychmiast wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
* jeśli nie ma dużych obrotów i jesteś powyżej wysokości ratowniczej możesz spróbować ściągnąć linki poprzez głębokie pompowanie odpowiednim uchwytem sterowniczym, taśmą nośną, możesz użyć noża, jeżeli te czynności nie dają rezultatu wyczep czaszę główną i otwórz spadochron zapasowy
Break Away
ROZDARCIE CZASZY LUB PEKNIĘCIE LINEK
AWARIA:
* w trakcie otwarcia nastąpiło rozdarcie czaszy lub pęknięcie linek nośnych
POSTĘPOWANIE:
* sprawdź, poprzez sterowanie, czy czasza pozwala wykonywać stabilnie manewry potrzebne do lądowania (lot bez hamowania, zakręt w jedną, drugą stronę, głębokie hamowanie)
jeśli tak:
ląduj ostrożnie bez wykonywania gwałtownych manewrów
* w przypadku niestabilności czaszy wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
Break Away
Break Away
ZERWANIE LUB ODHAMOWANIE LINKI STEROWNICZEJ
AWARIA:
* podczas otwarcia urwała się lub odhamowała linka sterownicza
* przy czaszach o małych powierzchniach urwanie lub odhamowanie sterówki może powodować szybkie obroty
POSTĘPOWANIE:
* jeśli spadochron wpada w szybkie obroty (małe czasze) wyczep go i otwórz spadochron zapasowy
* jeśli skaczesz z małą, szybką czaszą, lądowanie z urwaną sterówką może skończyć się źle - wyczep czaszę główną i otwórz spadochron zapasowy
* jeżeli posiadasz spadochron duży i stabilny, odhamuj sprawną sterówkę i kontynuuj lot sterując tylnymi taśmami nośnymi
* podczas lądowania nie ściągaj mocno tylnych taśm nośnych - może spowodować to tzw. "złamanie" czaszy i duże zwiększenie prędkości opadania
* przygotuj się na twardsze niż zwykle lądowanie
SPADOCHRON NIE DAJE SIĘ ODHAMOWAĆ
AWARIA:
* po otwarciu, linki, lub jedna z linek sterowniczych nie daje się odblokować.
POSTĘPOWANIE:
* jeśli posiadasz małą, szybką czaszę wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy, nie tnij linek sterowniczych i tak nie wylądujesz bezpiecznie
* w przypadku dużego i powolnego spadochronu możesz odciąć sterówkę zablokowaną i sterować oraz wylądować za pomocą tylnych taśm nośnych
* podczas lądowania nie ściągaj mocno tylnych taśm nośnych - może spowodować to tzw. "złamanie" czaszy i duże zwiększenie prędkości opadania
* przygotuj się na twardsze niż zwykle lądowanie
SUPŁY NA LINKACH
AWARIA:
* supły na jednej lub kilku linkach deformują czaszę spadochronu
* supły mogą nie pozwolić slajderowi zsunąć się na taśmy nośne
* supły mogą powodować obroty czaszy
POSTĘPOWANIE:
* jeżeli czasza wpada w szybkie obroty wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
* jeżeli nie następują szybkie obroty sprawdź poprzez sterowanie, czy czasza pozwala wykonywać stabilnie manewry potrzebne do lądowania (lot bez hamowania, zakręt w jedną, drugą stronę, głębokie hamowanie)
jeśli tak:
ląduj bez wykonywania gwałtownych manewrów
* w przypadku niestabilności czaszy wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
Break Away
PILOCIK W LINKACH
AWARIA:
* podczas otwarcia lub manewrowania pilocik zaczepił o linki spadochronu, najczęściej dzieje się tuż po otwarciu spadochronu
POSTĘPOWANIE:
* sprawdź, poprzez sterowanie, czy czasza pozwala wykonywać stabilnie manewry potrzebne do lądowania (lot bez hamowania, zakręt w jedną, drugą stronę, głębokie hamowanie)
jeśli tak:
ląduj ostrożnie bez wykonywania gwałtownych manewrów
* w przypadku niestabilności czaszy wyczep ją i otwórz spadochron zapasowy
Break Away
SKRĘCENIE W LINKACH
AWARIA:
* po otwarciu skręcone linki nośne
* czasza prawidłowo napełniona
POSTĘPOWANIE:
* jeśli otwarcie nastąpiło w pobliżu wysokości ratowniczej a linki są skręcone w znacznym stopniu - wyczep czaszę i otwórz spadochron zapasowy
* jeżeli otwarcie odbyło się na normalnej wysokości rozkręć linki poprzez odpowiednie wymachiwanie nogami lub balansowanie ciałem
* jeżeli otwarcie odbyło się na normalnej wysokości, a skaczesz na czaszy o małej powierzchni, próby rozkręcenia mogą nie powieść się, przeciwnie, skręt może pogłębiać się, dodatkowo możesz wykonywać obroty całą czaszą (tzw. Twist), następuję duża utrata wysokości, zdarzają się problemy z wyciągnięciem uchwytu, natychmiast wyczep czaszę główną i otwórz spadochron zapasowy
SKRAJNE KOMORY ZAMKNIĘTE
AWARIA:
* slajder na dole, przy taśmach nośnych
* skrajne komory spadochronu nie kompletnie wypełnione
POSTĘPOWANIE:
* chwyć uchwyty sterownicze i symetrycznie nimi "zapompuj"
* ustaw się w pozycji "pod wiatr"
Break Away
Szkolenie
klasyczne metodą
Static Line na spadochronach
szybujących. Aby samodzielnie
wyskakiwać z samolotu,
oferujemy 3 skoki na linę
desantową z wysokości 1500 m. Dalszy
ciąg artykułu...
Nasz
klub stwarza doskonałe
warunki do doskonalenia swoich
umiejętności w skokach
spadochronowych. Umożliwiamy
zdobycie licencji i świadectw
kwalifikacji wymaganych
przez F.A.I. i U.L.C Dalszy
ciąg artykułu...
AFF
jest to najlepsza
i najbardziej efektywna nauka
swobodnego spadania. Po
ukończeniu kursu, skoczek
jest przygotowany i ma
możliwość wykonywania
samodzielnych skoków. Dalszy
ciąg artykułu...