[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]
[Rozmiar: 2003 bajtów]

Kamerka






stat4u




BUDOWA SPADOCHRONU


Definicja
Podział
Sposób otwarcia
Obrys czaszy
Podstawowe elementy


SPADOCHRON- definicja

Spadochronem nazywamy urządzenie cięższe od powietrza, które wskutek oddziaływania powietrza na jego powierzchnie wytwarza siłę nośną częściowo równoważącą jego ciężar całkowity i zmniejszającą jego prędkość opadania do zapewniającej bezpieczne zetknięcie się z ziemią.



SPADOCHRON- podział

Polski prawodawca zaproponował następujący podział spadochronów:

* spadochrony osobowe główne - przewidziane jako zasadniczy środek spowalniania opadania osób,

* spadochrony towarowe - przeznaczone do spowalniania opadania rzeczy,

* spadochrony osobowe sportowe - przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji,

* spadochrony zapasowe - przeznaczone do spowalniania opadania osób i rzeczy w razie niezadziałania lub nieprawidłowego zadziałania spadochronu głównego,

* spadochrony ratownicze - przeznaczone do ratowania załogi i innych osób znajdujących się na pokładzie statku powietrznego,



SPADOCHRON- sposób otwarcia

* spadochrony z otwarciem samoczynnym: otwarcie następuje poprzez linkę wyciągającą (desantową) zamocowaną w samolocie. W taki system otwierania wyposażone są wszystkie spadochrony towarowe, desantowe, służy również jako sposób zabezpieczenia otwarcia w trakcie podstawowego szkolenia spadochronowego skoczków, w systemie " Na linę" (Static Line)

* spadochrony z otwarciem wolnym (wyłącznie spadochrony osobowe) - otwarcie następuje poprzez wyciągnięcie uchwytu z linką wyzwalającą lub pilocika przez skoczka w chwili obranej przez niego



SPADOCHRON- obrys czaszy

* spadochrony płaskie o pełnej czaszy: okrągłe, kwadratowe, prostokątne, trójkątne

* spadochrony płaskie szczelinowe: kwadratowe, okrągłe, prostokątne, trójkątne

* spadochrony okrągłe, pierścieniowo- szczelinowe

* spadochrony prostokątne wielokomorowe

* spadochrony eliptyczne wielokomorowe

* spadochrony taśmowe

* spadochrony kształtowe: paraboliczne, kuliste, beretowe

* spadochrony pierścieniowo- obrotowe



SPADOCHRON- podstawowe elementy

* spadochron wyciągający
* taśma łącząca
* osłona czaszy
* czasza
* linki nośne
* linki sterownicze
* slayder
* taśmy nośne
* uchwyt wyzwalający
* uchwyt wyczepny
* uprząż z pokrowcem



SPADOCHRON WYCIĄGAJĄCY

Zadaniem jego jest wyciągnięcie osłony czaszy wraz z złożoną w niej czaszą z otwartego pokrowca , wyplecenie linek nośnych i ściągnięcie osłony czaszy z czaszy. Otwarcie spadochronu wyciągającego następuje : w przypadku spadochronu wyciągającego sprężynowego- pod wpływem sprężyny umieszczonej wewnątrz spadochronu; spadochronu miękkiego- oporu strug powietrza. Spadochron wyciągający zbudowany jest z części górnej, uszytej z nisko przewiewnej lub nie przewiewnej tkaniny oraz z części dolnej wykonanej z siatki o dużej przepuszczalności powietrza



TAŚMA ŁĄCZĄCA

Taśma łącząca przeznaczona jest do połączenia miękkiego spadochronu wyciągającego (lub sprężynowego) z osłoną i czaszą spadochronu głównego. Na taśmie łączącej zamocowana jest łukowata metalowa zawleczka, przeznaczona do zapięcia pokrowca, a zakończona jest z dwóch stron pętlami.







OSŁONA CZASZY

Jej zadaniem jest uporządkowanie procesu otwarcia spadochronu oraz zabezpieczenie przed możliwością przerzucenia linek nośnych przez czaszę. Ma kształt sześcianu, w którym jeden z boków stanowi klapę zamykającą z czterema lub trzema otworami zabezpieczonymi metalowymi pierścieniami. Po umieszczeniu złożonej czaszy w osłonce zamyka się ją klapką i blokuje wplotami linek. Resztę linek zaplata się na zewnątrz osłonki w gumki umieszczone po jej bokach. Po napełnieniu czaszy osłonka znajduje się na środku jej górnej powierzchni.



CZASZA

Czasza jest główną częścią składową spadochronu. Służy do spowolnienia prędkości pionowej skoczka lub ładunku, a także daję możliwość znacznego przemieszczania się w poziomie. Ma możliwość sterowania dzięki linkom i uchwytom sterowniczym.



BUDOWA CZASZY

* górna i dolna powłoka

* krawędź natarcia: przednia część czaszy, otwarta, dzięki której podczas lotu czasza napełniana jest powietrzem, usztywniając w ten sposób aerodynamicznie konstrukcje

* krawędź spływu: tylna część czaszy, miejsce połączenia górnej i dolnej powłoki czaszy

* stabilizatory: ustateczniają i stabilizują lot czaszy

* przegrody: łączą górną i dolną powłokę tworząc komory spadochronu i mają kształt aerodynamicznego profilu pozwalającego na wytwarzanie siły nośnej

* komory: po otwarciu czaszy wypełnione są powietrzem



LINKI NOŚNE

Służą do połączenia czaszy z uprzężą wraz z skoczkiem lub ładunkiem, oraz aby ustawić skrzydło pod odpowiednim kątem (zaklinowania) do napływających i opływających ją strug powietrza. Możliwe jest to dzięki różnym długościom linek nośnych, które podczepione są równomiernie do dolnej powierzchni skrzydła w miejscach łączeń płatów i przegród nośnych. Rozpoczynając od krawędzi natarcia linki są coraz dłuższe, co powoduje, że krawędź spływu jest wyżej.




LINKI STEROWNICZE

Czasza skrzydła posiada dwie linki sterownicze lewą i prawą linkę. Służą one do sterowania spadochronem. Każda z nich zamocowana jest do tylnej części czaszy - krawędzi spływu. W zależności od modelu spadochronu może ich być różna ilość. Niezależnie od tego linki odchodzące od czaszy schodzą się w jedną (dla każdej strony czaszy) główną linkę sterowniczą, która przechodzi przez kółko prowadzące na tylnej taśmie nośnej i zakończona jest uchwytem sterowniczym. Linki sterownicze służą także zahamowaniu czaszy, potrzebnego do stabilnego jej napełniania.



SLAYDER

Służy do opóźniania i porządkowania procesu otwarcia czaszy. Jest wykonany z tkaniny spadochronowej i ma kształt prostokąta z okutymi na rogach metalowymi oczkami (pierścienie). Przez nie przechodzą wszystkie linki spadochronu. Taka budowa slaydera gromadzi linki w cztery grupy. Linki sterownicze przechodzą przez tylne pierścienie slaydera. Tak zbudowany i zamontowany slayder podczas otwierania znajduje się pod czaszą i stawiając opór aerodynamiczny utrzymuje ją ściśniętą. W miarę otwierania prędkość spadania i opór na slayderze maleje, co powoduje ześlizgiwanie się go w dół po linkach, pozwalając czaszy swobodnie się napełnić.



TAŚMY NOŚNE

Służą do połączenia linek nośnych z uprzężą spadochronu. Występuje prawa i lewa taśma nośna i każda z nich jest rozdwojona. Mamy więc taśmę lewą przednią i tylną oraz prawą przednią i tylną. Do przednich taśm dołączane są kaskady linek A i B, natomiast do tylnych C i D oraz linki sterownicze poprzez kółko prowadzące. Taśmy nośne do linek nośnych zamocowane są za pomocą metalowych uszek "D", lub (najczęściej) za sprawą "soft links".





UCHWYT WYZWALAJĄCY

Uchwyt wyzwalający służy do ręcznego otwierania spadochronu zapasowego. Znajduje się zawsze po lewej stronie uprzęży, na taśmie okalającej, pod taśmą piersiową. Uchwyt wyzwalający składa się z metalowej rączki, lub miękkiej poduszki i linki stalowej zakończonej metalowym bolcem. Poduszka w celu łatwej lokalizacji jest barwiona na kolor czerwony lub żółty.






UCHWYT WYCZEPNY

Uchwyt wyczepny służy do natychmiastowego odłączenia czaszy głównej, w razie jej nieprawidłowego zadziałania. Znajduje się zawsze po prawej stronie uprzęży, na taśmie okalającej, pod taśmą piersiową. Uchwyt wyczepny składa się z miękkiej poduszki połączonej z dwoma kablami, wykonanymi ze stalowej linki, powleczonej teflonową osłonką. Kable produkowane są w czerwonym lub żółtym kolorze. Biegną w stalowych wężach osłaniających do zamków wyczepnych. Kable mają standartową długość, którą należy dopasować do danego typu pokrowca.



POKROWIEC

Pokrowiec służy do ułożenia w nim czaszy zapasowej i głównej wraz z osłonami, linkami nośnymi i spadochronami wyciągającymi. Częścią integralną z pokrowcem jest uprząż służąca do pewnego trzymania skoczka pod spadochronem oraz równomiernego rozłożenia sił działających podczas otwierania i lotu na spadochronie







POKROWIEC

Pokrowiec składa się z komory górnej na spadochron zapasowy i komory dolnej na spadochron główny. Komory spadochronów głównego jak i zapasowego zamykane są centralnie dzięki systemowi składającemu się z czterech wyłogów w kształcie koperty, pętli, okutych oczek i zawleczek. Na pokrowcu, w jego dolnej części znajduje się kieszeń na miękki pilocik. W pokrowcu mieści się również automat spadochronowy.



UPRZĄŻ- budowa

Uprząż składa się z taśmy okalającej, piersiowej, i dwóch taśm udowych. Taśma piersiowa i taśmy udowe wyposażone są w klamry regulacyjne z belką zaciskową. W celu uniknięcia ucisku ciała przez zamki uprzęży i przez taśmę, na taśmach udowych i części taśmy okalającej, umocowane są specjalne warstwy materiału. Na uprzęży znajdują się miejsca do zamocowania uchwytu wyzwalającego spadochron zapasowy i uchwytu do wyczepiania czaszy głównej.





[Rozmiar: 1910 bajtów]

[Rozmiar: 4753 bajtów]
[Rozmiar: 207949 bajtów]
[Rozmiar: 207949 bajtów]
[Rozmiar: 2263 bajtów]

Szkolenie klasyczne metodą
Static Line na spadochronach
szybujących. Aby samodzielnie
wyskakiwać z samolotu,
oferujemy 3 skoki na linę
desantową z wysokości 1500 m.
Dalszy ciąg artykułu...

[Rozmiar: 13634 bajtów]
[Rozmiar: 13657 bajtów]
[Rozmiar: 13603 bajtów]
[Rozmiar: 2263 bajtów]

Nasz klub stwarza doskonałe
warunki do doskonalenia swoich
umiejętności w skokach
spadochronowych. Umożliwiamy
zdobycie licencji i świadectw
kwalifikacji wymaganych
przez F.A.I. i U.L.C
Dalszy ciąg artykułu...
[Rozmiar: 13634 bajtów]
[Rozmiar: 13657 bajtów]
[Rozmiar: 13603 bajtów]
[Rozmiar: 2263 bajtów]

AFF jest to najlepsza
i najbardziej efektywna nauka
swobodnego spadania. Po
ukończeniu kursu, skoczek
jest przygotowany i ma
możliwość wykonywania
samodzielnych skoków.
Dalszy ciąg artykułu...
[Rozmiar: 13634 bajtów]
[Rozmiar: 13657 bajtów]
[Rozmiar: 13603 bajtów]